Saturday, April 4, 2009

Sarapan hari ini

Assalamualaikum...

Dengan lafaz bismillahirahmanirahim ummi menambah satu lagi blog di dunia maya ini....so salam perkenalan kepada sesiapa yang sudi datang melawat rumah ummi...

Hari ni ummi cuba buat donut..Sebenarnya sebelum ni pun ummi tahu buat donut tapi buat campak-campak jer err...rasanya faham kan..buat donut tak pakai scale..

Sebenarnya dah lama ummi nak buat donut yang gebu segini..search punya search dapatlah satu resepi dari blog nazira-story.So hari ni ummi pun cubalah buat..ada dua version satu salut gula satu filling cheese..Yang laku hanya salut gula..yang cheese heroes ummi sumer taknak..so ummi ngan ayah ler kena abiskan...huhu bertambahlah lagi berat yang sedia berat nih.. :p

Resepi ni ummi ambil dari
Nazira story : http://nazira-story.blogspot.com/

Resipi donat suria
****
3 cawan tepung gandum
2 sudu susu tepung (kedai jual bahan kek)
2 sudu gula halus ~caster
2 sudu shortening ~lemak sayuran, ini boleh cari di pasaraya..







Bahan **
200ml air suam
2 sudu yis segera
20ml~air tambahan kalau adunan tu keras

Cara:
Campur semua bahan **** dan gaul sehingga sebati semuanya dlm 5 minit
Kemudian bahan ** campurkan dan sebatikan.

Bahan **** dan ** masukkan dlm satu bekas dan uli sehingga kental..kalau nampak mcm tak cukup air, sila tambah sikit demi sedikit air tu...jgn letak semua sekali gus...uli lagi sehingga kental

Perap sehingga adunan naik dlm 30minit - 1 jam


Uli semula dan terap/bentuk bulat2... rehatkan 10 minit


Goreng dlm minyak yg slow....