Sunday, July 12, 2009

Hak pengguna..

Assalamualaikum..

Today entry ummi nak cerita hal yang berkaitan dengan isu kepenggunaan..Hari ni ummi pergi satu kedai di kawasan tempat tinggal ummi. Kedai ni menjual peralatan rumah. Ummi sebenarnya nak cari plastik alas meja warna putih. So ummi tanyalah kat tokey ni semeter berapa, dia kabor RM3.50. Pastu ummi pun minta semeter. Waktu dia ukur ummi perasan plastik kotor adalah dalam 20cm yang kotor.

So ummi cakap kat tokey tu :

Ummi : Tokey tu kotor saya tak mau aa..
Tokey : Oo..itu tak boleh maa..saya ukur kena bagi ngam 1m nanti saya rugi oo..
Ummi : You potong kasi extralah tu kotor takmo kira
Tokey : Tak boleh maa..itu macam saya rugilah. Awak boleh pakai atas. Itu bawah kotor takda nampak.
Ummi : Saya beli bukan untuk alas meja maa..saya beli sebab suami mau guna untuk tangkap gambar. Dia mahu sumer bersih. Cam ni you jual RM3.00 sudahlah..

So tokey tu start gulung balik . Ummi cakap okey takpalah..Ummi pun angkat kaki kuar dari kedai tu..

Sebenarnya kat sini kalo takmo bising ummi boleh beli jer..Orang mungkin cakap, ala baru RM3.50...apalah sangat..Kebiasaannya ummi tak kisah..Tapi entah tadi waktu tengah cakap2 ummi teringat pasal hak pengguna nih..kita pengguna ada kuasa..Lagi2 sebagai pembeli islam...ingat tak isu boikot produk Israel sampai harga produk boleh jatuh dek kerana diboikot..

Ummi sebenarnya bukanlah orang yang fussy sangat..dulu2 ummi tak kisah pun hak kepenggunaan nih..orang kelentong ker ..orang bagi barang tapi tak tip top ker.ummi terima jer..Tapi semenjak dua menjak nih ummi rasa macam baru nak bangkit dari tido..

Macam mana dengan anda? Adakah anda pernah melalui pengalaman seperti ummi..?

No comments: